Saturday, January 24, 2015

Развој говора од рођења до годину дана


Комуникација са околином је основ развоја дечијег говора. Говорни развој започиње од рођења детета. Говор је веома сложен и осетљив процес који се одвија под утицајем много различитих фактора: физиолошких, анатомских…али пре свега говор је социјални феномен. Без социјалног контакта дете не може да научи да говори.

Да би стигло до првих речи, дете мора да пређе дуг, али занимљив пут развоја комуникацијских способности.

У основи развоја говорног језика су две способности:

Способност разумевања говора (рецептивни говор)
Способност говорне продукције (експресивни говор)
Свако дете је различито

Развој језика код деце не иде једном линеарном путањом и разликује се од детета до детета.Важно је знати да се језик не може свести на мишљење, али он помаже развијању процеса мишљења.


Изглед тока уредног језичког развоја

У првој години говор се развија кроз фазе које су међусобно повезане:

1. Фаза основних биолошких шумова (од рођења до 8. недеље):
То је фаза рефлексног-спонтаног гласања:

гласова пријатности (тиши и мелодичнији) и
гласови непријатности (јачи продорнији)
Ова фаза је веома важна за свеукупни говорни развој. све бебе по рођењу плачу на исти начин а онда се плач модификује у зависности од језичког окружења.

Комуникацију изражава покретима целог тела и изразима лица.
С пажњом гледа у лице мајке.
Беба почиње да перципира говор преко његове спољашње форме. Од рођења беба препознаје глас мајке, разликујући га од очевог, јер га је слушала још док је била у мамином стомаку.
Продукује гласове – самогласнике.
Јавља се први рефлексни осмех.
Активно сисање је један од најважнијих услова правилног формирања костију и мишића лица, као и бебиних говорних органа. Причајте беби, будите у бебином видном пољу, полако се крећите јер бебин вид није најоштрији у првих 2-3 недеље живота.
2. Фаза гукања(од 8.недеље до 20 недеље): у овој фази дете овладава првим елементом говора – интонацијом.

Лежећи на леђима беба открива веларне (грлене) сугласнике к,г,х…тако у комбинацији са вокалима беба почиње да гуче. Уколико се у бебино гукање укључе и родитељи гукање дуже траје.
Између другог и четвртог месеца живота одојче почиње да реагује на значења различитих тонова гласа.
Окреће главу ка извору звука.
Почиње развој социјалног (општег) осмеха (смеје се на присуство мајке и мајчиног гласа).
Препознаје особе из најближег окружења.
Уводећи шаку у видно поље, почиње зачетак развоја координације око – рука.
Играчке пре свега безбедне: шарене, не оштре, не велике, не мале, таман за бебину руку.
Гласовна игра (вокална игра)
(од 16. до 20. па и до 30. недеље – 3,5 мес. до 5,5 мес.)
Овај период је значајан јер се остварује спајање одвојених гласова у гласовне скупине на чијем темељу се гради говор. Прелазна је фаза из гукања у фазу брбљања.

У четвртом месецу беба почиње да открива чари игре. Беба открива да њена акција над играчком изазива одређену реакцију – промену стања играчке (циркуларне схеме).
Почиње да имитира неке изразе лица.
Одговара на изражавање емоција других људи.
Беба ужива у игри са одраслима.
Уочава особе нешто удаљеније у видном пољу.
способно је да прати предмет који се креће хоризонтално.
Окреће се ка особи која говори и гласајући се одговара на гласове особе у близини (заметак дијалога).
Воли звучне играчке и играчке са визуелним ефектима.
Обраћа пажњу на музику.
Има толико много прилика за разговор са бебом, не пропуштајте их! Имитирајте звукове из бебине околине!
Једнолично, монотоно, тихо успорено гукање, симптоми су који носе ризик за неки поремећај у говору.

3. Фаза брбљања: 6. до 9. месеца

Фаза брбљања поклапа се са почетком заузимања седећег положаја. Све то пружа нови поглед на свет!

Беба брбља сама али много више када има саговорника.
Може да заплаче када јој се приближи недовољно позната особа.
После 6 мес., беба, полако али све више иде у седећи положај, што јој пружа значајно шире видике и могућност за истраживање. Јавља се селективан осмех на почетку 6.месеца упућен блиским особама.
Погледом прати померање предмета горе доле, лево десно.
Прешла је са гукања и вокалне игре на брбљање, приликом чега мења интонацију.
У брбљању се појављују многи гласови: самогласници- а е и о у у комбинацији са сугласницима: к г п б т д м н
Прави разне покрете лица и управља покретима усана и језика (током овог периода беба се игра језиком и уснама).
При крају ове фазе почиње да се служи са па па, таши таши ( помозимо беби да научи да таши, маше, показује…).
Почиње да разуме једноставне налоге.
Почиње да реагује на не (будите доследни у “не”порукама).
Гласови почињу да личе на гласове матерњег језика, што се остварује уз помоћ аудитивнофонаторне спреге.
У овом периоду беба почиње да се служи гестовима.
развој-говора-490x326

Временом ће све више имитирати ваше покрете, гласове и изразе лица, зато брбљајте заједно са бебом( кратко, мелодично, усхићено). С обзиром на то да беба ужива у понављању, изнова понављајте исту радњу јер беби то неће досадити. Одсутност, једноличност брбљања које није повезано са комуникацијом, одсуство говорне имитације, неразумевање и неизвршавање једноставних говорних налога (дођи!, дај ми!) ногу указивати на неки поремећај у говору.

4. Фаза појаве првих речи (од 9. до 15, па и до 18. месеца)

У периоду између 10. и 12. месеца најчешће ће се јавити прва реч. На овом узрасту беба изговара прву смислену реч – реч са значењем.

Варијација у мелодији, ритму и тону гласа постају главна карактеристика дечијих исказа (већина деце изговори прву реч од 10. до 12. месеца )
Усмерава пажњу на говор људи око себе.
Разуме речи које означавају имена људи или бића око себе (тзв.породични речник). Постоје два степена разумевања: ситуационо и лингвистичко.
Испуњава једноставне захтеве.
Ужива у заједничким играма.
Овладава гестовном комуникацијом (показује покрет или израз лица са значењем)
Опонаша неке активности (кашљање, кијање, смејање)
Овладава ономатопејом и јављају се прве речи.
Изговарајте целе речи када дете покушава да изговори прве слогове. Слоговно изговарање је карактеристика фазе проговарања. Око 18.месеца реч има значење целе реченице – холофраза.

Касно проговарање – неодложно отражити помоћ логопеда

Разлози да се неодложно потражи стручна помоћ логопеда:

Уколико дете не разуме једноставне говорне налоге, не та[и, не маше у знак поздраваи не показује три дела свог тела до 18.месеца
Ако не остварује заједничку пажњу у трајању од неколико секунди
Уколико не проговори до друге године и у речнику још увек има свега неколико речи
Ако говорни исказ детета око 30. несеца не садржи просту реченицу
Ако је говор око треће године потпуно неразумљив
Уколико се ради о успореном развоју говорно-језичких структура.
Уколико су у синтакси детета на узрасту између три и четири године удружени: неразликовање рода, тешко усвајање множине, некоришћење времена; заменице усваја знатно касније, а придеве, прилоге, предлоге и везнике уопште не користи; ако је падежни облик неодговарајући; непостојање глаголске копуле у именском и прилошком предикату и непостојање помоћног глагола у сложеним глаголским облицима.
Веома је важно да родитељи детета које има неразвијен говор у право време добију савет стручњака за говорно језички развој-логопеда.

Написала: Тања Луковац



No comments:

Post a Comment