Физиолози су открили да су развој говора коде деце и правилна моторика руке у директној вези. То је веома видљиво код деце која, када не могу да нађу праву реч за одређени предмет, на исти покажу прстом, или која, док пишу и цртају плазе језик. Допустите им да користе руке док причају.
Када развој покрета прстију одговара узрасту, развој говора је такође нормалан, али кад развој фине моторике заостаје, заостаје и развој говора. Научници верују да се формирање важних говорних зона у мозгу остварује под утицајем нервних импулса прстију руку. Што су бебини прстићи активнији, то се боље остварује говорни, емоционални и интелектуални развој детета.
Психолози препоручују родитељима да од најранијег узраста почну с вежбама и говорно-ритмичким играма. Поред тога што су веома забавне за бебу, служе као прва ритмичка и музичка стимулација и подстичу будући развој говора.
То су уједно вежбе развоја слуха и перцепције простора, осећаја за темпо и ритам, вежбе фине и грубе моторике, кроз које се стиче контрола читавог тела. Разбрајалице, ипак, заузимају посебно место у учењу и оне се уводе не да би их деца учила напамет, већ да би слушала мелодичност и ритам говора, као и склоп речи које су њима блиске.
Дување
-маслачак
-вата, кокице, перје
-марамице у ваздух
-мехуриће од сапунице, каде и сл.
-звиждаљка
Језик
-лизање сладоледа, лизалиц
-облизивање усана и углова усана ојачаће језик
Усне
-нека говоре “ммм” док држе папир устима, нека зује, брује… Нека сами уз помоћ усана направе звук
Усисавање
-кроз сламчицу по могућности нешто густо
-на имитацију као да се храни лутка
Разни звукови
-Имитација ритма
-Ла, ла, ла нека песмица
-Цоктање језиком
Вежбање јачине вилице
-грицкање зубима
-стављање гумених бомбона на кутњаке
Разбрајалице за бољу артикулацију говора и учење ритма
Ритам је веома важан за учење говора, а ову веселу разбрајалицу можете да радите у било које дана, док је дете расположено да се игра.
Палац иде у лов
Кажипрст носи пушку
Средњи има крушку
Прстењак каже: дај мени мало!
Е, не дам ти, ти си мали.
Просторна оријентација и поимање музике такође имају велику улогу у правилном изговарању речи и учењу говора. И ову разбрајалицу радите онда када је дете опуштено и расположено за игру.
Ишли прсти у шетњу / Овај прстић гљиве нашао (дете савија мали прст)
Овај прстић гљиве чистио (савија прстењак)
Овај прстић гљиве секао (савија средњи прст)
Овај је јео (савија кажипрст)
Овај је гледао (савија палац)
Научници су доказали да је правилан развој моторике руку директно повезан с говором. Зато се што чешће играјте с вашим малишаном.
Ко је дошао?
Ко је дошао (прсти обе руке су спојени рукама, лупкају се само палчеви)
Ми ми ми (палчеви спојени, лупка се осталим прстима)
Да да да (лупка се крајевима средњих прстију)
Тата, тата, то си ти (лупка се крајевима палчева)
Да да да (лупка се крајевима средњих прстију)
Брате, брате, то си ти (лупа се крајевима палчева)
Да да да (лупка се крајевима прстењака)
Сестро, сестро, то си ти (лупка се палчевима)
Да да да (лупка се малим прстима)
Сви смо заједно, да да да (лупка се свим прстима)
Дете држи спојене врхове прстију обе руке, али размакнуте дланове и говори:
Да ли има ватре? (дете лупка малим прстима), а одговара се:
Иди горе
Да ли има ватре? (прстењацима)
Да ли има ватре? (средњацима)
Да ли има ватре? (кажипрстима)
Да ли има ватре? (палчевима)
Написао: Врњачка Бања
No comments:
Post a Comment