ü
2-3 godine
* Razvoj grube
motorike
• Baca predmete u određenom pravcu
• Silazi niz stepenice bez pridržavanja, stepenik po
stepenik
• Skakuće na obe noge kao zeka
• Hoda na prstima i peti unapred i unazad
• Preskače prepreku visine 5cm
• Kratko stoji na jednoj nozi
* Razvoj fine
motorike (okulo-motorna koordinacija i praksija)
• Gradi kulu od sedam kocaka
• Navija igračku ključem
• Slaže kocke u niz
• Oponaša povlačenje crte vodoravno i uspravno
• Raspoređuje tri oblika u ram (krug, kvadrat i trougao)
• Seče makazama bez preciznosti
• Mesi kobasicu od plastelina
• Precrtava krug kada mu se pokaže kako da to uradi
• Jede viljuškom
• Pravi harmoniku od papira
• Imitira crtanje krsta
• Slika vodenim bojicama
* Razvoj perceptivnih sposobnosti
• Prepoznaje fine detalje na slici
• Prepoznaje sebe na fotografiji
• Pronalazi određenu knjigu po izgledu
• Razlikuje hladno od toplog
• Sparuje korektno četiri oblika (krug, kvadrat, trougao i
pravougaonik)
• Razvrstava žetone po boji ili po veličini (tri boje ili
veličine)
* Razvoj
intelektualnih sposobnosti
• Gradi most od tri kocke po modelu
• Slaže četiri kocke u kvadrat
• Razlikuje i razvrstava veliko i malo
• Grupiše identične oblike i boje u odgovarajući skup (tri
oblika ili boje)
• Izvršava tri naloga
• Uočava količinu malo-mnogo
• Daje dva predmeta na zahtev
• Igra “kobajagi“ – često (imitativno)
• Igra uloge (vaspitača, prodavca, doktora)
• Ponavlja tri broja ili rečenicu od četiri reci
• Postavlja pitanja: “Šta je ovo?“, “Ko je to?“, “Kako?“
• Prepoznaje najdužu od tri linije i najveću od tri lopte
* Razvoj govornih
sposobnosti
• Govori o sebi u trećem licu
• Završava poslednji slog ili reč stiha poznate pesmice
• Razume tri predloga (na, u, pored)
• Recituje kraće recitacije
• Razume pitanja: “Šta leti, skače, pliva..?”, “Šta radiš sa
ovim?”
• Upotrebljava zamenice i množinu
• Koristi zamenicu “Ja”
• Traži da mu se pričaju omiljene priče
• Priča doživljaje
• Stalno postavlja pitanja: Ko?, Šta?
• Upotrebljava 600 do 800 reci
* Socijalno
emocionalni razvoj
• Ostaje kraće vreme sa nepoznatom osobom
• Oblači delove odeće (cipele, čarape, gaćice)
• Inicira vlastitu igru
• Prihvata igru JA – TI
• Zna svoje ime
• Na vreme traži nosu
• Ne mokri noću
• Nosi čašu sa vodom bez prosipanja
• Uživa pomažući odraslima u aktivnosti (briše prašinu)
• Pridružuje se grupno vođenoj igri (“Ringe raja”)
• Kaže svoj pol i godine starosti
• Koristi frazne učtivosti: molim, hvala i izvini
• Igru često prati govorom
• Pokušava da pospremi igračke
ü
3-4 godine
* Razvoj grube
motorike
• Maršira u ritmu muzike
• Hoda po pravoj liniji nogom ispred noge raširenih ruku
• Vozi tricikl
• Silazi niz stepenice nogu pred nogu
• Skače sa druge stepenice
• U trku šutira loptu
• Preskače prepreku širine 20 cm
* Razvoj fine
motorike (okulo-motorna koordinacija i praksija)
• Pokušava da nacrta čoveka – glava i udovi (“punoglavac“)
• Gradi kulu od deset kocaka
• Kopira dijagonalnu liniju
• Precrtava kvadrat
• Kopira nekoliko štampanih slova
• Savija papir po dijagonali
• Samo pere lice i ruke
* Razvoj
perceptivnih sposobnosti
• Razlikuje i prepoznaje zvuke i glasove
• Razvrstava žetone po boji ili veličini (četiri boje ili
veličine)
• Sparuje korektno osam oblika
• Primećuje nedostatke na crtežu
• Shvata odnos dela i celine
• Spaja slagalicu od 12 delova
• Prepoznaje stvari opipavanjem bez viđenja (predmeti u
vrtiću)
* Razvoj
intelektualnih sposobnosti
• Prebrojava četiri predmeta u nizu
• Posle pokazivanja razvrstava logične blokove prema dva
atributa (“Nađi crveni krug”)
• Rešava jednostavne problemske situacije (“Šta radiš kada
si gladan?”)
• Ponavlja četiri broja ili rečenice od šest reči
• Gradi most od tri kocke po unapred datom modelu
• Sastavlja sliku od dva dela
• Nastavlja započeti niz (određene nizove boja, oblika ili
veličina)
• Iz gomile od deset elemenata odbrojava četiri predmeta
• Posle pokazivanja razvrstava logičke blokove prema tri
atributa (“Daj mi veliki crveni krug”)
* Razvoj govornih
sposobnosti
• Verbalizuje radnju koja sledi u poznatim pričama
• Opisuje radnje na slici
• Dugi monolozi
• Rečenica potpuna, govor razumljiv
• Stalno postavlja pitanja
• Broji do 4 mehanički
• Upotrebljava 1200 do 1500 reči
* Socijalno
emocionalni razvoj
• Uspostavljena kontrola defekacije i mokrenja (potrebna mu
je pomoć u toaletu)
• Prva zaljubljivanja
• Kooperativna igra sa vršnjacima
• Početak prihvatanja jednostavnih pravila igre
• Samoinicijativno se pozdravlja sa odraslima
• Samostalno se priprema za spavanje
• Počinje emocionalno povezivanje
• Pojava emocija: stida, zavisti, nade i ponosa; prva
estetska osećanja
ü
4-5 godine
* Razvoj grube
motorike
• Trči menjajući pravac
• Skakuće na jednoj nozi
• Stoji na prstima
* Razvoj fine
motorike (okulo-motorna koordinacija i praksija)
• Crta čoveka (šematski, u vidu geometrijskih oblika)
• Seče makazama po zakrivljenoj liniji
• Razlikuje teško-lako
• Boji crteže
• Precrtava trougao
• Crta kućicu, drvo, ljudsku figuru (tri do šest detalja,
crtež prepoznatljiv)
• Hvata malu loptu obema rukama
• Jednom rukom pravi kuglicu papira
* Razvoj
perceptivnih sposobnosti
• Prepoznaje izvor bola
• Vid potpuno razvijen; razume signale na semaforu
* Razvoj
intelektualnih sposobnosti
• Sastavlja sliku od četiri dela
• Orjentiše se u vremenu (dan-noć, jutro, podne, veče; sada,
pre, posle)
• Rešava zadatak tipa “Ko ima više?”
• Prebrojava do deset i odbrojava traženi broj predmeta (do
deset)
• Prepoznaje i piše brojeve do 5
• Ponavlja rečenicu od osam reči ili niz od pet brojeva
• Uviđa sličnosti bilo koje prirode (boje, oblika, veličine,
svetline)
* Razvoj govornih
sposobnosti
• Upotrebljava 1800 do 2200 reči
• Prepričava kratke priče
• Razume predloge iza – ispred
• Samo priča priču po slikama
• Prepoznaje nekoliko slova azbuke
• Odgovara na jednostavna pitanja: “Šta je to i od čega je
napravljeno?”
• Postavlja pitanja: “Kada? Zašto? Kako?
* Socijalno
emocionalni razvoj
• Interesovanje za polne organe, moguća masturbacija
• Kompletno ovladava toaletom
• Strahovi od mraka, imaginarnih bića
• Postavlja sebi sto
• Organizuje igre sa vršnjacima, preferira igru sa istim
polom
• Uključuje se u razgovor sa odraslima
•
Može da odloži zadovoljavanje potrebe
No comments:
Post a Comment