Поценат деце који тешко савладава или не савладава читање све је већи. Погледајте на који начи са дететом можете да вежбате ову вештину.
Проблеми у читању, попут мешања графема (слова), њиховог изостављања или додавања једног или више слова на почетку или на крају речи, успорен темпо читања и тешко разумевање прочитаног, све су чешћи међу школском децом. Не постоји одређено правило по ком дете прави грешке у читању. Оне су разноврсне и тешко је пронаћи двоје деце које их на исти начин праве.
Читање је повезано и са проблемима са пажњом, проблемима у психомоторном развоју и другим проблемима због којих је најбоље обратити се стручном тиму (логопед, психолог, реедукатор психомоторике). Међутим, постоје неке вежбе које можете пробати код куће а које су саставни део вежби које логопед ради са дететом.
Читање кратких речи
Ово је прва и основна вежба читања. Речи су састављене од четири слова, односно од два слога. Речи се напишу појединачно на одвојене папириће. Слогови се напишу различитим бојама. У нашем случају, нпр. то су црвена и плава код речи које се састоје од четири слова. Боје којима ће слогови да се пишу нису битне, битно је само да се слогови разликују како би детету било лакше да прочита задату реч. Оно о чему треба да водимо рачуна је да боје нису сличне и да нису превише светле.
Папири са речима се ставе на једно место (у кутију, коверту или на гомилицу на столу). Дете има задатак да узима један по један папир и наглас да прочита реч. Када дете савлада читање кратких речи (од четири слова, два слога), дужина речи се постепено повећава тако што дете треба да чита речи састављене од пет слова, затим шест и тако редом.
Састављање реченица од понуђених речи
Речи се испишу на одвојене папире, а дете има задатак да састави реченицу од понуђених речи. Речи су исписане истом бојом и величином слова. Прво се реченице састоје од две или три речи, у зависности од дететових могућности, а затим се број речи повећава. Осим што речи могу да буду написане на папирићима, речи могу да буду исписане на папиру па дете, осим што треба да састави реченицу, треба да је и напише па је то уједно вежба и за писање.
Састављање речи од понуђених слова
Пета вежба је слична четвртој само што се уместо слогова користе слова. Дете има задатак да од понуђених слова састави реч. Најбоље је прво почети од краћих речи које се састоје од два слова, а затим повећавати, зависно од дететовог напретка. Када састави реч, дете има задатак да добијену реч залепи на папир и прочита је наглас.
Пробајте да ове вежбе прилагодите способностима детета. Вежба треба да изискује мало напора али да не буде превише тешка за дете како не би створило отпор ка вежбама.
Др Наташа Д. Чабаркапа, логопед
Извор: yumama.com
Проблеми у читању, попут мешања графема (слова), њиховог изостављања или додавања једног или више слова на почетку или на крају речи, успорен темпо читања и тешко разумевање прочитаног, све су чешћи међу школском децом. Не постоји одређено правило по ком дете прави грешке у читању. Оне су разноврсне и тешко је пронаћи двоје деце које их на исти начин праве.
Читање је повезано и са проблемима са пажњом, проблемима у психомоторном развоју и другим проблемима због којих је најбоље обратити се стручном тиму (логопед, психолог, реедукатор психомоторике). Међутим, постоје неке вежбе које можете пробати код куће а које су саставни део вежби које логопед ради са дететом.
Читање кратких речи
Ово је прва и основна вежба читања. Речи су састављене од четири слова, односно од два слога. Речи се напишу појединачно на одвојене папириће. Слогови се напишу различитим бојама. У нашем случају, нпр. то су црвена и плава код речи које се састоје од четири слова. Боје којима ће слогови да се пишу нису битне, битно је само да се слогови разликују како би детету било лакше да прочита задату реч. Оно о чему треба да водимо рачуна је да боје нису сличне и да нису превише светле.
Папири са речима се ставе на једно место (у кутију, коверту или на гомилицу на столу). Дете има задатак да узима један по један папир и наглас да прочита реч. Када дете савлада читање кратких речи (од четири слова, два слога), дужина речи се постепено повећава тако што дете треба да чита речи састављене од пет слова, затим шест и тако редом.
Читање реченица
Исто као код читања речи, почињемо са читањем краћих реченица (састављених од две речи). На почетку су речи састављене од мањег броја слова. Постепено се повећава број слова у речи, као и број речи од којих је састављена реченица. Реченице се пишу на одвоје папириће како детету не би остале реченице одвлачиле пажњу. Као што се код речи слогови пишу различитим бојама, овде се речи пишу различитим бојама.Састављање реченица од понуђених речи
Речи се испишу на одвојене папире, а дете има задатак да састави реченицу од понуђених речи. Речи су исписане истом бојом и величином слова. Прво се реченице састоје од две или три речи, у зависности од дететових могућности, а затим се број речи повећава. Осим што речи могу да буду написане на папирићима, речи могу да буду исписане на папиру па дете, осим што треба да састави реченицу, треба да је и напише па је то уједно вежба и за писање.
Састављање речи од понуђених слогова
Дете прво има задатак да од два слога састави реч, а затим од више слогова. Постоје две варијанте ове вежбе. Прва је да се слогови пишу на једном папиру. Са једне стране први слог, а са друге стране други слог (ако се реч састоји од два слога). Дете има задатак да линијом споји два слога који дају одређену реч. Друга верзија је да се слогови испишу одвојено на папирићима и да дете састави папириће и на тај начин добије одређену реч. Када састави реч, дете може да је залепи на папир.Састављање речи од понуђених слова
Пета вежба је слична четвртој само што се уместо слогова користе слова. Дете има задатак да од понуђених слова састави реч. Најбоље је прво почети од краћих речи које се састоје од два слова, а затим повећавати, зависно од дететовог напретка. Када састави реч, дете има задатак да добијену реч залепи на папир и прочита је наглас.
Пробајте да ове вежбе прилагодите способностима детета. Вежба треба да изискује мало напора али да не буде превише тешка за дете како не би створило отпор ка вежбама.
Др Наташа Д. Чабаркапа, логопед
Извор: yumama.com
No comments:
Post a Comment