Програм неге и васпитања деце
узраста до 3 године
Основни задатак васпитања деце раног узраста је очување, подржавање и оплемењивање спонтаног израза детета у односу на околину и поштовање његове индивидуалне особености у откривању света и развоју.
Васпитање и негу деце до 3 године реализују медицинске сестре на основу Програма васпитно образовног рада неге и здравствене заштите за децу до 3 године дате у програмским основама.
Основни задаци су:
-очување и унапређивање здравља деце (кроз активности превентивно здравствене заштите)
-неговање, подстицање и оплемењивање спонтаног развоја детета (кроз различите системе и облике активности и игре)
-уважавање специфичности узраста и индивидуалних потреба детета
-стварање повољне социјално емотивне климе и структуирање васпитне средине која задовољава потребе и мотивише дете.
Период адаптације је посебно важан период у процесу прилагођавања детета на нову средину и из тог разлога се пажљиво планирају активности које детету омогућују лакши боравак у групи. Активности које у том смислу сестре реализују спадају пре свега у домен сарадње са родитељима кроз индивидуалне контакте, родитељске састанке, поделу штампаног материјала – лифлета које израђују у сарадњи са стручном службом Установе, а све у циљу упознавања родитеља деце која крећу у вртић, са оним што чини живот и рад у јаслицама и потребене припреме за укључивање детета у јаслице.
На овом узрасту је јако важно јединство неге и васпитања што значи да све животне ситуације доприносе васпитању и развоју и полако прерастају у заједничке организоване облике рада.
У богаћењу дечјег искуства и подстицаја развоја планирају се посебни задаци садржаји и активности у оквиру:
игре
моторичких активности
сензо-перцептивних активности
социјално емотивних односа
музичко ритмичке активности
графичко- ликовне активности
интелектуалне активности
језичке активности
активности драматизације
О свим планираним активностима, адаптацији деце, праћењу и посматрању деце, сарадњи са родитељима и локалном средином,сестра води одговарајућу документацију кроз дневник рада сестре.
Поред Основа програма, при планирању и реализацији рада са децом на овом узрасту, сестре се руководе и специфичностима и карактеристикама конкретне групе деце.
Стручну подршку при планирању и реализацији активности у раду са децом, сестре могу добити кроз коришћење приручника ''Корак по корак 1'' и ''Активности за рад са децом до 3 године''.
Унапређење квалитета васпитно образовног рада у јаслицама одвијаће се кроз едукацију сестара, примену акредитованих програма, праћење и евалуацију.У том циљу у оквиру актива јасленог узраста формирати тимове који ће разрађивати поједине аспекте васпитно образовног рада, а то подразумева неопходну обуку, разраду теме, примена и ефекти. Своје активности тимови ће приказивати кроз рад актива унутар Установе као и ван Установе кроз сусрете и стручна окупљања.
Предложене целине формирања тимова могу бити:
физички развој, моторика, игре, игре лоптом, покрет..
говор и комуникација
истраживачке активности
средина као фактор развоја деце, сарадња, или друге теме...
Формирање тимова базираће се на личном афинитету и у почетној фази основни задатак је доношење програма рада , временско одређење реализације активности и приказивање на активу јасленог узраста.
Програм васпитно образовног рада
на узрасту од 3 до 5,5 година
У целодневном боравку приоритетни задаци васпитно образовног рада са децом од 3 до 5,5 година су :
стварање повољне средине за учење и развој
богаћење и подстицање дечјег развоја и напредовања кроз социјални,
емоционални, физички и интелектуални развој
праћење развојних и индивидуалних карактеристика
оствараивање што боље сарадње на различитим плановима, васпитач – дете, васпитач- васпитач, дете- дете, васпитач – родитељ, васпитач – шире
окружење...
Наведени задаци реализују се кроз планирање и развијање тема, садржаја, активности чије је полазиште дато у Основама програма и на основу чега се врши операционализација од стране васпитача ( конкретни циљеви, садржаји и активности)
Васпитно образовни програм се планира, реализује и прати на нивоу групе, на нивоу тима ( више група ) , на нивоу вртића, Установе како би у складу са конкретним карактеристикама вртић био аутентично место живљења, учења, игре, раста и развоја детета.
Специфичности сваког вртића, потребе, интересовања, могућности деце у групи, на нивоу вртића као и на нивоу Установе у великој мери одредиће планирање, праћење и евалуацију рада на индивидуалном плану, на плану тимова и на нивоу Установе.
Могући начини формирања тимова су по одређеним темама нпр. "Програм подстицања дечјег самопоштовања", "Екологија", "Саобраћајно васпитање", "Програм Ми смо земљани" или у односу на специфичне потребе и интересовања . Сви тимови који ће радити на појединим пројектима планираће и реализоваће активности у раду са децом, активности са васпитачима (у смислу размене искустава, ставова, пружања подршке...) као и активности које имају за циљ сарадњу са породицом.
Програмске основе за рад са децом од 3 до 5,5 година, подразумевају да васпитачи у планирању издвоје циљеве, руководећи се начелима рада, сагледавајући основну функцију и улогу вртића, имајући у виду ко све и како може да буде део васпитно образовног процеса ( сарадња) и водећи рачуна о детету и његовом окружењу.
Програмски садржаји и задаци дати у Правилнику о општим основама предшколског програма, у реализацији кроз месечно-недељно-дневно планирање захтевају поштовање:
узрасних могућности деце
различитих аспеката развоја
индивидуалзације у раду
актуелности у животном окружењу
показатеља праћења рада ( евалуација)
остварене сарадње са родитељима и средином
Кроз развијање планираних тема преточених у садржаје и активности прати се и подстиче физички развој, социо-емоционални, интелектуални, развој комуникације.
Кроз систем игара и активности ( перцептивне, моторичке, откривачке, радне, здравствено- хигијенске активности, активности изражавања...) даје се подршка детету да упозна себе, развије слику о себи и свету који га окружује.
МОДЕЛ А
Полазишта за планирање и рад у оквиру овог модела су у оквиру следећих тематских целина: отворен систем васпитања- интерактивно учење- индивидуализација рада- учење као конструкција знања- мотивација- улога детета, одраслог.
Кроз овај модел дата је концепција детињства и васпитања ( шта дете хоће и може и улога васпитног деловања ). Кроз део који говори о моделовању процеса образовања дати су оквири и могући извори садржаја, организација активности, простора, времена, подстицаји развоја.
Такође је разрађена целина која говори о планирању и евалуацији као сталним и повезаним процесима.
МОДЕЛ Б
Кроз МОДЕЛ Б програмских основа дата је дефиниција предшколског васпитања и образовања.У односу на то су дате функције и одређење Установе као фактора друштвеног васпитања и место као и улога Установе у локалном и ширем окружењу.
Разрађени су циљеви и задаци и захтеви у односу на организацију и реализацију делатности.
посебна целина односи се на задатке васпитача у процесу васпитно- образовног рада и развоја детета.
Обједињујући искуство у непосредном раду са децом и колегама, са ефектима стручног усавршавања, потребама и могућностима најнепосреднијег окружења вртића и савременим научним трендовима, васпитачи на нивоу тимова у вртићима планирају активности, начине и облике рада, садржаје, радионице...у сегменту сарадње са родитељима: "Са децом око света", "Шеширијада", "Шта све јача моја стопала", еколошких активности: "Еко почетница", "Ми смо земљани", "Еко школа", драмских активности: "Од игре до позорнице", "Драма у играма са децом"... Неки од ових садржаја постају "главна тема" појединих вртића око које се "плету" и планирају и остале активности .
Припремни предшколски програм
Припремни предшколски програм је део обавезног деветогодишњег васпитања и образовања и остварује се у оквиру предшколског васпитања и образовања.
Припремни предшколски програм остварује се у Установи кроз два организациона облика:
полудневни, четворочасовни рад са децом
целодневни , кроз рад припремних група у обданишту
Трајање припремног предшколског програма у Установи је у периоду од септембра до јуна месеца.
За нашу средину вредно је напоменути да је и до сада овакав облик рада био организован и то са великим процентом обухвата деце у години пред полазак у школу.
Полазишта развијања припремног предшколског програма су:
У концепцији васпитно-образовног рада, као динамичног, флексибилног, интерактивног, отвореног процеса у фунцији развоја детета- део развоја је и припрема за полазак у школу
У схватањима о детету, о игри, учењу
У схватањима о улогама детета, одраслог, средине
У програмској оријенатцији
У садржајима, активностима
У животном контексту
Циљ васпитно-образовног рада у оквиру припремног предшколског програма је да допринесе:
целовитом развоју детета
развоју способности
проширењу искуства
богаћењу сазнања о себи, другима и свету око себе, а што све чини основ за даље нове облике учења и укључивања у различите токова живота и рада при чему је школа прва степеница.
Припремни предшколски програм се остварује у складу са Општим основама, са понуђеним моделима и доприноси физичкој, социјалној, емоционалној и интелектуалној готовости и мотивацији детета за полазак у школу.
У години пред полазак у школу задаци васпитно -образовног рада су:
подстицање осамостаљивања детета
пружање подршке физичком развоју
јачање социо-емоционалне компетенције
пружање подршке сазнајном развоју
неговање радозналости
подстицање креативности и уважавање индивидуалности
Полазећи од циљева, функције припремног предшколског програма, сваки модел нуди своје вредносне карактеристике:
МОДЕЛ А
као отворен модел полази од схватања детета , игре, учења, васпитања и у складу са тим одређује процес планирања, вредновања, самовредновања и документовања дечјег развоја (портфолио).
Полазећи од тога да се дете развија као јединствена и целовита личност појашњени су аспекти тог развоја са датим условима који су подржавајући за такво схватање развоја као и препоручени , могући избори садржаја и активности.
Оно што је смерница васпитачу поред праћења саме групе је појашњење начина остваривања програма као и избор садржаја и структура дневних активности.
Примена МОДЕЛА А припремног предшколског програма подразумева један циклус посматарање- планирање- деловање- процена , у коме су разрађени циљеви, понуђени оквири за избор садржаја и активности, дата улога детета, одраслог, значај средине и начин орагнизовања васпитно – образовних ситуација.
МОДЕЛ Б
овај модел полази од појашњења шта све чини и у чему се види готовост детета за полазак у школу и у том смислу тумачи интелектуалну, емоционалну и мотивациону готовост.
У другом делу овог модела дата су појашњења садржаја и активности којима се деца припремају за школу, разрађени су циљеви, садржаји и активности по областима васпитно-образовног рада који треба да пруже подршку васпитачу у доношењу конкретних програма рада у васпитној групи.
Кроз програмски Б МОДЕЛ дат је систем активности и садржаја као и посебних поступака и задатака који подстичу интелектуалну, социјалну, емоционалну и мотивациону готовост детета за полазак у школу.
Припремни предшколски програм реализује се кроз два програмска модела, а у пракси је могућа и комбинација модела.Који програмски модел ће користити одлучује васпитач на основу детаљног упознавања са оним што је дато кроз Правилник о општим основама предшколског програма , досадашњег искуства у личном раду, вредносне оријентације , конкретних услова.
У односу на важан аспекта дечјег развоја коме се у години пред полазак у школу поклања нарочита пажња: говор и комуникација, важно је истаћи да се активности, игре и садржаји који су у функцији подстицаја , не своде само на графомоторичке вежбе, већ су интеграција различитих области васпитно образовног рада које унапређују сазнајне способности, перцепцију, комуникацију, друштвеност, говор, машту, стваралаштво, ситну мускулатуру... и надовезују се на принципе који су фундирани у раду на претходним узрастима: развој комуникационих способности, развијање интересовања и увођење у свет писане речи, упознавање и тумачење текста, увођење елемената графичке припреме, неговање говорног стваралаштва..
Друга важна област рада са децом у години пред полазак у школу: математичко образовање у вртићу је у функцији подстицања логичког мишљења и развоја сазнајних спсобности.Математичка сазнања су иницијација за развој логике, интелектуалну активност, унутрашње процесе опажања и схватања просторних односа, логичких операција на конкретним предметима, развијање појма геометријских облика, временских односа... и није им циљ стицање математичких дефиниција и формула.
Улога васпитача је да креира средину, ослушкује потребе и уважава личност детета, посматра у којим правцима деца воде активност, подстиче самосталност детета , посредује у припреми активности и по потреби буде у улози помагача.Да у реализацији свих активности ствара и развија партнерске односе са децом, да образује модел понашања и да у свим фазама документује свој рад.
На врх странице
Васпитно-образовни рад са децом на језицима националних мањина
Основе програма вапситно-образовног рада на језицима националних мањина пружају могућност деци у вишекултурној средини да усвоје различите облике комуникације:
очување и развој националног и културног идентитета
упознавање националне културе
усвајање матерњег језика
проширивање и успостављање различитих културних веза
развијање позитивних ставова према култури других националности, прихватање и толеранција различитости.
Због малог броја родитеља заинтересованих за извођење васпитно-образовног рада на језику националне мањине програм се реализује двојезично у мешовитим групама: српско-мађарској и српско-словачкој васпитној групи.
Овакав облик рада реализује се у вртићу “Невен” у насељу Војловица.
Посебни програми
У оквиру предшколског програма реализоваће се и посебни програми који имају за циљ богаћење садржаја васпитно образовног рада са децом
Додатни програми
Имају за циљ подстицање дечјег развоја и проширење искуства у одређеној области.Ови програми се реализују у оквиру Установе или у сарадњи са одређеним институцијама.
Ликовна радионица
активности у оквиру ликовне радионице осмишљене су са циљем да развијају креативност и машту код деце паралелно кроз програм обучавања различитим техникама ликовног изражавања.Намењена је деци узраста од 4 до 7 година и деци нижих разреда основне школе.Програм рада ликовне радионице реализује ликовни педагог у сарадњи са васпитачем ,једном недељно у вртићу '' Лане'', у периоду од октобра до маја.
Развојна гимнастика
По свом садржају представља допуну редовним активностима физичког васпитања и има за циљ развијање координације покрета, спретности и вештине, правилан развој.Нарочита пажња се поклања вежбама за превенцију и корекцију деформитета стопала, кроз радионичарски рад са децом који креира и реализује педагог за физичко васпитање у сарадњи са сестрама на превентиви и васпитачима. Радионице овог типа се реализују и у раду са родитељима.
Школа плеса
У сарадњи са плесном школом '' Спин'' реализују се плесне активности у већини великих објеката.Програм реализују васпитачи уз обуку и супервизију стручњака плесне школе '' Спин'' два пута недељно у поподневним часовима, са циљем да деца упознају и савладају покрет уз музику.
Учење страног језика
Готово у свим вртићима у поподневним часовима реализује се учење страног језика- енглеског, у сарадњи са школом страних језика. Циљ ових програмских активности је да деца на овом узрасту на њима прилагођен начин, савладају елементе енглеског језика, да им се подстакне и подржи интересовање за учење страних језика.
Фолклор
У сарадњи са студиом '' Чигра'' одвијају се активности фолклора у објектима, са васпитачима као реализаторима програма.
Мала школа шаха
намењена је деци најстаријег узраста.У току прошле школске године направљени су први кораци у имплементацији овог програма, кроз упознавање васпитача са могућностима примене елемената шаха у фунцији подстицања одређених аспеката дечјег развоја( логичко-математичких појмова, пажња, сазнајне могућности..) Током школске 2008/09. године наставиће се даља едукација васпитача и започеће реализација ових активности са децом.
Драмски студио
Формирање тима васпитача који су заинтересовани и имају афинитета за истраживање драмског израза кроз сопствено глумачко ангажовање, рад са децом, израду лутака за драматизацију и организацију представа са децом.
Хор и оркестар
формирање тима заинтересованих васпитача и осмишљавање активности које би се реализовале у вртићима на тему музике. Један од приоритета овог тима током школске 2008/09. године је формирање дечјег хора-на нивоу Установе и паралелено са тим формирање дечјег оркестра..
"Вајарница"
Формирање тима заинтересованих васпитача, опремање простора, израда плана рада који обухвата сегмент рада са васпитачима и сегмете рада који се односе на рад са децом и родитељима у керамике,вајања, примењене уметности.
Едукативни ПР центар
Током школске 2007/08 године започета је сарања са агенцијом ''Тимијан'' кроз низ предавања на тему ''Кризне ситуације и кризни ПР''. У школској 2008/09. године планирано је проширење сарадње кроз формирање тима људи из Установе, њихову додатну едукацију и опремање центра у коме би се вршила едукација запослених у предшколској делатности на тему организације, комуникације на свим нивоима и односа са јавношћу.Овај програм би био тржишно оријентисан.
Периодични програми
Неки од ових програма се већ више година реализују у Установи и са правом могу понети квалитет- традиоционални. Значај ових програма је вишеструк , како за саму Установу, тако и за локалну заједницу чији је она неодвојив део.
Садржаји ових програма имају за циљ подстицање дечјег развоја, богаћење активности са културалним садржајима, развој стваралаштва, активности рекреације и одмора.
Ликовна колонија
У школској 2008/09 године организована - 12. ликовна колонија. Овај програм се реализује једном годишње током летњег периода, на Дивчибарама у трајању од 10 дана.
Сваке године око 50-оро деце предшколског узраста у пратњи 6-7 васпитача , кроз покрет, облик, боју у непосредном раду и доживљавању са академским сликарима истражује и јача своје стваралачке способности.
Ликовна колонија "Чардак"
На основу искуства из школске 2007/08, када је први пут реализована ова колонија, настављамо организацију ликовне колоније Чардак. Ликовна колонија у трајању од седам дана се реализује у раду са децом из предшколских установа из Војводине и Србије.50-торо деце заједно са својим васпитачима, ликовним уметницима ствара и ужива у прелепом амбијенту Делиблатске пешчаре.
Еко школа
Реализује се истовремено са Ликовном колонијом , на Дивчибарама. Да Еко школа такође добија традиционални карактер, можемо рећи на основу тога што смо у овој школској години на прагу реализације осме Еко школе која је намењена деци узраста од 5 до 10 година. Око 40-оро деце, са 4-5 васпитача и два стручна сарадника реализаију креативне-еколошке и психолошке радионице које имају за циљ развој еколошке свести у најширем смислу.
Спортске манифестације
"Крос најмлађих", "Мој живот је покрет", "Олимпијада предшколаца" су активности које ће се организовати по посебном садржају у којима учествују деца најстаријих група. Ове манифестације су део целокупних активности које се на тему физичког васпитања реализују у вртићима.
Спортски камп "Чардак"
У току школске године се организује: јесењи, пролећни и летњи спортски камп за децу најстаријег узраста, која кроз радионице (играчко-скакачку, санагаторску, брзинску, возачку...) са својим васпитачима и стручним сарадником за физичко јачају своје тело, спорстки и такмичарки дух, дисциплину, односе сарадње, друже се и уживају током седам дана боравка у Делиблатској пешчари.
Дани саобраћаја
Реализују се током маја месеца у васпитним групама најстаријег узраста .Садржаје и активности у оквиру овог програма планираће и реализоваће Тим за саобраћајно васпитање. Саставни део овог програма је и квиз "Свет саобраћаја" који пружа прилику да деца на сусретима у вртићу и између вртића покажу своје знање из области саобраћаја.
Тематске изложбе
На нивоу града у сарадњи са Градском библиотеком, Центром за културу, Музејом... реализују се изложбе дечјих радова насталих на ликовним колонијама на Дивчибарама и Чардаку
Културне активности у оквиру ДКЦ
Дечји културни центар је почео са радом школске 2005/06 године и постао је место окупљања и рада васпитача и деце пре свега у области ликовног стваралаштва. То је такође и место на коме се периодично организују представљања вртића и остварује сарадња са другим образовним и културним институцијама у граду.Савет ДКЦ-а донеће посебан програм у коме ће дефинисати облике рада, садржај и динамику.
Представе за децу
саставни део програмске оријентације Установе је организација и реалзизација позоришних представа за децу. Понуду представа дечјих позоришних кућа, на основу препоруке стручне службе усваја Савет родитеља, тако да се позоришне представе одржавају у вртићима у периоду од октобра до маја, ритмом једном месечно.
Манифестације
учешће на манифестацијама које су у организацији Удружења васпитача: "Ала је леп овај свет", "Етно фестивал", "Добра Играчка", "Банатско пролеће".
Учешће на манифестацијама на нивоу града, као што су: Базар здравља, Дан града, Дан екологије, Светски дан заштите животне средине и други значајни тематски датуми.Васпитачи ће у договору са ликовним педагогом кроз рад са децом узети учешћа на различитим ликовним конкурсима.
Програми подршке породици
Програми у области сарадње са породицом усмерени су пре свега на јачање родитељске компетенције и имају социо- едукативни, а повремено и терапијски карактер.Реализују се на различите начине, кроз индивидуалне контакте, рад у Саветовалишту, организована предавања, радионице за родитеље, припрему и поделу штампаног материјала- лифлета који обрађују различите теме у области дечјег развоја,односа родитељ – дете и свих других тема за које постоји интересовање.
Рад саветовалишта
Редован облик рада стручне службе у вртићу ''Бамби'' , реализује се једном недељно у периоду од 11 до 17 часова.О раду саветовалишта родитељи добијају информацију од васпитача, а сусрети се могу заказати директно са стручном службом. или преко васпитача.
Сарадња са родитељима
панои стручне службе, тематски осмишљени као подстицај за успостављање сарадничких односа на релацији васпитач - родитељ, стручна служба - родитељ... такође су начин за презентовање едукативних блокова, у којима се обрађују одређене теме за које су родитељи показали интересовање.
Рад сестара на превентиви
активности сестара на превентиви пружају подршку породици у развијању и неговању здравствене културе, имају едукативни карактер и реализују се кроз здравстени кутак у сваком вртићу.
Подршка породици у остваривању различитих права из области социјалне заштите
кроз рад социјалног радника пружа се родитељима помоћ и подршка у погледу информисања о могућностима и начинима остваривања права из области социјалне заштите.
Прилагођени програми
Ова врста програма односи се на облике сарадње са Рзвојним саветовалиштем, предшколским диспанзером, ИЗИ ''ВеликиМали''.., а намењени су подршци процесима интеграције и инклузије деце са посебним потребама у редовне васпитне групе. Идеја укључивања деце са посебним потребама у рад вртића Установе није нова.Њихово укључивање у редовне васпитне групе прати интезивна сарадња између Установе, одговарајућих институција и родитеља, ради избора најадекватнијег облика и начина њиховог укључивања.
Та настојања су прерасла су у посебан програм ''Интегративни вртић'' који подразумева већу и адекватнију укљученост деце са посебним потребама у живот и рад вртића уз додатно ангажовање стручњака посебних профила.
Паралелно са овим облицима активности, Установа континуирано остварује услове за стручно усавршање васпитача у овој области рада.
Планирани програми
Кроз увиде у интересовања и афинитете васпитача, специфичности средина у којима се налазе поједини вртићи, потреба родитеља и праваца у којима желимо да развијамо поједине вртиће у смислу специфичности и аутентичности понуде програма планираће се конкретни пројекти са циљем обогаћивања програмске понуде намењене деци и родитељима, кроз акционе планове сваког вртића ( играонице, рад суботом, дечји клуб..)
Исхрана
Програм исхране
Организовање и спровођење стручно планиране хигијенске исхране свих корисника (правилна, биолошки исправна, задовољава дневне потребе организма, гастрономски прихватљива, по изгледу укусу, конзистенцији)
Планирање и праћење исхране и вођење евиденције о томе
Поштовање правилника о нормативу друштвене исхране деце у установама
Наставак и унапређење сарадње са Заводом за здравствену заштиту - Панчево
Сарадња са стручним институцијама које се баве унапређењем исхране
Побољшање услова рада објекта
Континуирани рад на унапређењу исхране
Захваљујемо се сајту и ПУ Дечја радост, Панчево
No comments:
Post a Comment