Thursday, January 8, 2015

4 кратка савета за правилан развој говор


Сазнајте на који начин можете да помогнете детету да правилно развије свој говор...

Начин и време развоја говора и језика су индивидуални за свако дете. Прве речи се код неке деце јављају око деветог месеца, а код неке тек после петнаестог или шеснаестог. Немојте чекати да дете спонатно проговори, активно учетвујте у развоју његовог говора.

Како подстаћи правилан развој говора?
1. Беби не треба тепати, ни мазити се кроз говор. Важно је како се васпита и учи буквално од рођења. Не треба јој се обраћати сладуњаво и умекшаних гласова („Пије моје“, „Цунце мамино“). Ако јој се тепа, она усваја тепање као правилно, дакле учи погрешно. Беби треба причати гласно и јасно, обраћати јој се кратким и јасним речима, које нису компликоване за изговор, у директној комуникацији очи у очи. Потребно је вербализовати дететову активност, предмете око њега, постепено користити речи којима му помажете да схвати простор око себе (на, испод, поред, иза) - да би могло да усвоји правилан говор.


2. Ако родитељ нешто ради, дете треба да се укључи у то, да причају све време. Добро је стимулисати малишана да дефинише неки појам, а такве игре и дружење са родитељима деца веома воле. Ако се са дететом разговара као са одраслим, превенирају се говорно-језички проблеми.


3. Сликовнице значе много и у најранијем узрасту, али само ако их дете користи уз помоћ родитеља. Не уколико седи само и брзо их листа. Данас се продају сликовнице са јасно назначеним узрастом којем су намењене, и у њима се именују појмови блиски деци - рецимо, животиње. Затим се уз именицу, када је дете усвоји, додаје глагол („Маца спава“), а око првог рођендана је забавна ономатопеја (Маца каже: „Мјау“). Детету се тако обогаћује пасивни речник - једноставним речима појмова из окружења које може да разуме. Након тога, родитељи треба да га подстичу да усвојене речи из сликовнице користи активно у кући и на улици. У предшколском узрасту, па и нешто раније, сликовнице се замењују књигама (на њима је, такође, назначен узраст којем су намењене). Касније заједно са дететом препричавајте прочитано, дајући му све више простора.

4. Не би требало толерисати, ма како нам било слатко - замену слогова и гласова у речима („ћимзице“), али не треба ни инсистирати на правилном изговору. Ако дете каже: „Павамо“, ви само разговетно и полако поновите: „Спавамо“. Не именујте предмете онако како то ради дете (јопта, јутка), већ му увек дајте добар пример како се тај предмет зове (лопта, лутка), без инсистирања да дете одмах понови правилно. У почетку, грешке су сасвим могуће и нормалне, деца уче говор постепено. Ако после пар недеља не науче правилно да изговоре одређени глас, свратите до логопеда, макар по савет.

Николета Стевовић

http://www.yumama.com/

No comments:

Post a Comment