Tuesday, August 19, 2014

10 вештина сваког модерног васпитача и учитеља



Да ли поседујете оне вештине које данас чине модерног учитеља или васпитача? Већину професија данашњице, па тако и област подучавања, карактеришу непрекидне и брзе промене узроковане друштвеним и технолошким развојем. Ако пратите ове промене и трудите се да их међу првима прихватите видећете како ће се и ваше вештине подучавања побољшати. 
Дакле, вештине које мора поседовати добар (одличан) учитељ су се промениле и еволуирале у односу на оне које су биле актуелне пре двадесет или тридесет година. То не значи да све оно што је било важно некад, сада постаје небитно и да традиционалне вештине треба заборавити. Оне су и даље основа коју сада само треба да надоградите и усавршите. Издвојили смо неколико традиционалних и модерних вештина које би требало да поседујете ако желите да се у свом колективу издвојите као модеран учитељ:

Традиционалне вештине подучавања



Ових шест вештина нису нове, али играју велику и важну улогу у раду сваког традиционалног, али и модерног учитеља:


1. Посвећеност: Кључно је да учитељили васпитач буде посвећен свом послу, односно едукацији младих људи. Одговорност која лежи у рукама просветних радника је огромна, па зато сваки учитељ мора увек бити свестан овога и истински посвећен својој професији.


2. Образовање: Далеко иза нас су времена када је за звање учитеља била довољна функционална писменост и адекватан темперамент. Прошла су и она времена када је завршено формално школовање (учитељски факултет и/или мастер звање) довољно да бисте себе могли назвати учитељем. Ипак, ово јесте основа и неопходан услов да бисте могли да се бавите послом учитеља. Одмах уз то иде и опште образовање које је у професији подучавања важније него у другим професијама – деци морате бити прави узор, а то можете само ако се константно усавршавате и ширите своја интересовања, знања и видике.


3. Организација: Добра организација и планирање наставе кључни су фактори успешног подучавања. Веома је важно да учитељ добро организује и испланира покривање предвиђеног градива, а да се потом тог плана и придржава. Иако можда тако не изгледа, ђаци из авиона могу да препознају неорганизованог учитеља и, иако сами можда тога нису свесни, следиће тај пример и постати и сами неорганизовани.


4. Толеранција: У разноликом, мултикултуралном друштву у каквом данас живимо, неопходно је да се учитељ ослободи свих евентуалних предрасуда или фаворизовања појединаца, јер то може бити претња једнакости међу ученицима у одељењу. Веома важно за сваког учитеља је и да научи да не намеће своја гледишта и своје ставове ђацима, већ да уместо тога подстакне отворену дискусију која би охрабрила ученике да формирању своје ставове, па макар они били у супротности са мишљењем учитеља.


5. Причање прича: Један од најбољих начина да своје знање или идеје пренесете другима је управо кроз приче. Најбољи учитељи већ вековима користе управо овај метод. Предавање лекција помоћу технике причања приче је фантастична вештина коју би сваки учитељ требало да покуша да развије, без обзира на године и искуство. Зашто? Па зато што овакав начин предавања најбоље “држи пажњу” слушалаца који желе да чују шта ће се следеће догодити у вашој причи. А пажња је кључ за стварање динамике и ангажованости на часу.


6. Отвореност за питања: Дискусија и сарадња током сваког часа кључни су фактори који помажу да се ученици ослободе и охрабре да кажу своје мишљење. Учитељи морају бити отворени и спремни да одговоре на питања својих ђака. Модерни учитељи одавно су напустили стару и добро познату праксу у којој су ђаци пасивни посматрачи који би требало беспоговорно и без непотребних питања да прихвате и усвоје све што им учитељ каже. Напротив, они охрабрују своје ученике да поставе питања, слушају их и искрено одговарају. Може вам се догодити и да вам ученик постави питање на које немате одговор. Немојте покушавати да то сакријете скретањем теме или на неки други начин, већ реците да ћете прецизан одговор рећи касније. Тако и урадите.

Нове вештине подучавања



Модерне вештине подучавања комплементарне су са традиционалним. Оне су повезане са новим технологијама, а њиховим усвајањем сигурно ћете постати модеран учитељ.


7. Иновативност: Модеран учитељ не сме се строго држати старих принципа и из године у годину све радити на исти начин. Он мора бити вољан да испробава нове технике подучавања, да користи технологију у настави и подстакне ученике који су у могућности да чине исто. Неко ће можда рећи да је то скупо и недостижно, али се уз мало воље и одређени напор може много постићи. Таблет рачунар са Андроид оперативним системом који пружа широке могућносту данас се може купити за неколико хиљада динара. И упамтите, то није трошак, то је инвестиција у ваш лични и професионални развој.


8. Интересовање за технологију: Информационе и телекомуникационе технологије су садашњост и будућност. Премда не живимо у богатом друштву где сваки родитељ својој деци може приуштити чуда најновије технологије (неки кажу да је то заправо срећа у несрећи), не значи да учитељ не треба да се интересује за технологију, барата основним терминима и интересовање за ову област пренесе својим ђацима. Интернет је данас доступан скоро свима и пружа могућност да научите много. Ако не искуствено, онда макар теоријски.


9. Нови начини комуникације: У 21. веку не смете себи дозволити да немате емаил адресу коју ћете редовно проверавати и користити је за комуникацију са родитељима и ученицима. Обавештења о родитељским састанцима, екскурзијама, рекреативној настави сада се могу дистрибуирати много брже и једноставније. Искористите то!


10. Будите геек: Ово мислимо у најпозитивнијем смислу те речи. Интернет је највећи извор знања који је икад постојао, а модеран учитељ мора бити радознао, жељан нових сазнања и спреман да интернет користи без бојазни, на сваки могући начин у процесу едукације својих ђака. Ви морате бити неко ко је увек у потрази за новим изворима информација, како бисте подстакли своје ђаке да и они чине исто.


А шта ви кажете? Које су то особине које чине модерног учитеља?

Aлександра Цвјетић

http://zelenaucionica.com/10-vestina-svakog-modernog-ucitelja/

No comments:

Post a Comment