`Није посао нас одраслих да поучавамо, него да помажемо дјечијем уму да изврши свој задатак: да се развије.`
Марија Монтесори
"Шта треба да поседује васпитач?
- уљудност краљице
- комуникативност новинара
- способност слушања психијатра
- ентузијазам детета
- такт дипломата
- речитост проповедника
- дискрецију адвоката
-опрез алпинистичког водича
- знатижељу истраживача
- прецизност математичара
- физичку спремност астронаута
- издржљивост тркача маратона
- оптимизам коцккара зависника
- мудрост сфинге
- стрпљивост свеца
- дебелу кожу слона
- негован изглед "спонзоруше"
- знање финалиста милионера"
Непознат аутор
Улога васпитача у процесу планирања и реализације в/о рада
Васпитач:
-води,
-стимулише
-олакшава процес стицања сазнања и учења дјеце
-ствара за њих сигурно и подстицајно окружење.
Креатор
Истраживач
Практичар
Верификатор
Емоционални партнер
Партнер у педагошкој интеракцији
Организатор активности дјеце
Модел (образац) понашања
Регулатор односа у дјечијој групи
Извор знања и искустава
● Програмер, планер и критичар сопствене праксе
Обавезе васпитача
1. Планирање, програмирање, остваривање и вредновање образовно-васпитног рада
познаје структуру програма васпитног и васпитно-образованог рада;
разуме улогу образовних садржаја у остваривању циљева и задатака васпитања и образовања;
разуме повезаност између циљева, задатака, садржаја, метода и облика рада;
разуме интердисциплинарну природу образовних садржаја;
користи дидактичке и методичке принципе успешног планирања васпитног и васпитно-образованог рада;
планира васпитно-образовни рад у складу са развојним нивоом васпитне групе
познаје могућности и ограничења различитих типова активности;
планира разноврсне типове активности;
зна да повезује различите методе и облике рада у процесу учења;
зна да креира подстицајну средину за учење и развој деце;
бира садржаје, методе, облике и технике рада у складу са условима у којима ради;
подстиче изградњу заједништва у васпитној групи;
зна да прилагођава захтеве развојним нивоима деце и стиловима учења деце;
примењује индивидуални приступ деци у процесу васпитно-образовног рада;
разуме улогу дечијих радова у васпитно-образовном процесу;
познаје критеријуме дечије литературе и дидактичких средстава за остваривање васпитно-образовног рада;
помаже деци у налажењу и избору материјала за различите активности;
користи разноврсна дидактичка средства и различиту литературу;
познаје различите начине остваривања слободних активности и других облика рада да децом;
користи истраживачки приступ у васпитно-образовном процесу;
анализира сопствени васпитно-образовном рад;
2. Праћење развоја и постигнућа детета
разуме како се деца развијају и како уче;
познаје различите начине вредновања постигнућа детета;
зна да прати и вреднује постигнућа деце у процесу учења;
прати индивидуални развој и напредовање детета и развој групе у целини;
разуме вредновање постигнућа у функцији подршке напредовању детета;
подржава иницијативу деце, мотивацију за рад и спонтано стваралачко изражавање;
поштује принципе редовности у давању повратних информација о оствареним резултатима;
уважава личност детета у давању повратних информација о оствареним резултатима;
помаже детету да препозна своје потребе и емоције и изрази их на одговарајући начин;
познаје начине и технике подстицања процеса самовредновања;
зна да ствара атмосферу поштовања различитости;
уважава иницијативу и слободу исказивања мисли, ставова и уверења код детета;
развија навику за пажљивим руковањем дидактичким материјалима код деце;
3. Сарадња са колегама, породицом и локалном заједницом
гради атмосферу међусобног поверења са свим учесницима у васпитно-образовном процесу;
познаје и примењује принципе успешне комуникације са свим учесницима у васпитно-образовном процесу;
разуме важност неговања партнерског односа са породицом детета;
примењује индивидуални и групни саветодавни рад са родитељима;
поштује принцип приватности у сарадњи са породицом и колегама;
поштује личност родитеља приликом давања повратних информација;
размењује информације о детету са родитељима поштујући принцип редовности;
познаје различите облике сарадње са породицом ради обезбеђивања подршке развоју детета;
одржава добре професионалне односе са колегама;
разуме важност тимског рада у установи;
размењује запажања и искуства са колегама;
познаје различите облике сарадње са локалном заједницом у циљу остваривања васпитно-образовних циљева и задатака;
сарађује у организовању различитих облика представљања дечјег стваралаштва;
разуме важност сарадње са стручним институцијама;
4. Рад са децом са сметњама у развоју
разуме значај утицаја вршњака и средине на развој и образовање деце са сметњама у развоју;
разуме значај стварања атмосфере поштовања различитости;
познаје начине укључивања деце са сметњама у развоју у васпитно-образовном процесу;
зна да организује активности за укључивање ученика са сметњама у развоју у образовно-васпитни рад;
разуме значај принципа индивидуализације процеса учења деце са сметњама у развоју;
познаје важност праћења, индивидуалног напредовања и постигнућа деце са сметњама у развоју;
разуме значај обезбеђивања одговарајуће физичке средине за адекватно укључивање деце са сметњама у развоју у васпитно-образовни процес;
5. Професионални развој
познаје значај континуираног професионалног развоја;
упознат је са различитим облицима и начинима стручног усавршавања;
разуме начине и технике планирања стручног усавршавања;
познаје структуру стручних тела на нивоу установе;
познаје елементе за планирање сопственог стручног усавршавања;
учествује у разним облицима стручног усавршавања;
прати развој савремене литературе и образовне технологије;
6. Документација
зна прописе из области образовања и васпитања;
познаје права и дужности на радном месту;
упознат је са документацијом на нивоу установе;
разуме сврху педагошке документације;
зна да води прописану и потребну документацију;
чува поверљиве податке о детету/ученику и његовој породици;
води евиденцију о учешћу у разним облицима стручног усавршавања;
Преузето
http://zelenaucionica.com/
No comments:
Post a Comment